اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

90 درصد کالای فرهنگی ایران فله‌ای صادر می‌شود

رئیس بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی با بیان این که ما آمده‌ایم تا از فرهنگ پول دربیاوریم، گفت: دنبال تاثیر صنایع فرهنگی بر تولید ناخالص داخلی بودیم که آماری پیدا نکردیم، 90 درصد کالای فرهنگی ما فله‌ای صادر می‌شود.

90 درصد کالای فرهنگی ایران فله‌ای صادر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، امیرحسین اسدی رئیس بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی امروز در مراسم آغاز کار این بنیاد گفت: ما آمده‌ایم تا از فرهنگ پول دربیاوریم. دنبال تأثیر صنایع فرهنگی در تولید ناخالص داخلی بودیم که آماری پیدا نکردیم، در نهایت به رقم یک دهم درصد از GDP رسیدیم که آن هم قابل اتکا نیست و میزان صادرات فرهنگی بسیار پایین است که مقصر آن نه مجلس، نه قوه قضاییه و نه دولت است.

اسدی همچنین گفت: در صنایع فرهنگی نیاز به نوآوری داریم، فرش تولیدی ما هنوز طرح 500 سال قبل است، در حالی که در کالاهای فرهنگی باید در حوزه آینده‌پژوهشی و طراحی فرهنگی مبتنی بر ایسم‌های روز جهان حرکت کنیم.

رئیس بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی گفت: اگر در تولید کالای فرهنگی مبتنی بر سلیقه مشتری طراحی نکنیم، کسی آن را نمی‌خرد. 400 سال است که سفالگر روی چرخی نشسته و تولید سفال می‌کند که کمرش درد می‌کند. دانشگاه برای او چه کرده است.

به گفته اسدی 90 درصد صادرات فرهنگی ایران به صورت فله‌ای و بدون بسته‌بندی انجام می‌شود. در حالی که در دنیا با صنعت بسته‌بندی 60 درصد ارزش صادرات مربوط به بسته‌بندی و برندسازی است.

وی افزود: ما با وجود تولید سفال‌های با کیفیت، هیچ برند سفال ایرانی نداریم یا در مورد چاقوی زنجان برندی وجود ندارد، بسته‌بندی هم در حد صفر است. چاقو‌ها را با کش دور آن می‌پیچند و سفال‌ها را در داخل کارتن می‌گذارند. بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی می‌خواهد مسیری درست کند که دانشگاه‌ها را به صنعتگر و صنعتگر را به بازار وصل کند.

رئیس بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی در بخش دیگری گفت: فرش اصیل ایرانی که 30 میلیون تومان قیمت دارد نه کد شاخص دارد و نه امکان اصالت‌سنجی آن و یا منطقه تولید و تولیدکننده آن معلوم است، اما یک شیشه عطر فرانسوی که 10 دلار قیمت دارد،کدی دارد، اگر آن کد را در موبایل یا فضای مجازی جست‌وجو کنید، به شما می‌گوید چه کسی آن را تولید کرده و کجا و کی تولید شده است.

به گفته اسدی،‌ امروز پلت‌فرم AR واقعیت افزوده رونمایی می‌شود و کدهایی در آن وجود دارد که اگر روی هر کالا قرار گیرد، به مشتری می‌گوید در کجا و توسط چه کسی ساخته شده است.

به گفته وی، بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی می‌خواهد شبکه‌سازی کند و پلت‌فرم باشد و پژوهش‌های توسعه فناوری ما تلفیق از همکاری دولت، بخش خصوصی، صنعت و دانشگاه است که براساس هوش مصنوعی خواهد بود.

به گفته رئیس بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی، در کشور ما  400 مرکز رشد و پارک فناوری وجود دارد، 500 مرکز دانشگاه پیام‌نور موجود است، در حالی که 50 درصد دانشجویان آن کاهش یافته است. بنابراین بنیاد نمی‌خواهد جای اینها را بگیرد، بلکه 6 پلت‌فرم ایجاد می‌کند که شامل آموزش الکترونیک، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، فروش الکترونیک که امروز سه پلت‌فرم راه‌اندازی می‌شود و ما می‌خواهیم امروز سیمرغ و نه اینکه یک مرغ به تنهایی باشیم.

در این مراسم تابلوی زیبای نقاشی خط که توسط یک هنرمند در مجلس طراحی شد به وزیر کار اهدا شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول